Dag 14: Tofino

19 september 2019 - Tofino, Canada

Aaah het is gelukt! We hebben vandaag onze eerste beer gespot! Gisteren hebben we een kleine discussie gehad over het wel of niet nog even langs een bepaalde brug over een rivier rijden (ik vond het onzinnig, want we hadden het al gezien en hebben nog genoeg nieuwe dingen te zien), maar Calvin bleef volhouden. Hierom vanmorgen voordat we op weg gingen naar Tofino, toch nog even langs deze brug gereden. We waren er nog geen 30 seconden, of Calvin begon blij te roepen 'een beer!' (Ik dacht eerst dat hij me aan het dollen was). En ja hoor, rustig langs de waterkant wandelend op zoek naar verse zalm liep daar een zwarte beer. Hij (of zij?) was zelfs nog zo aardig om, terwijl ik met mijn fototoetsel klaarstond, verse vis uit de rivier te vangen. En dat heb ik op camera! We waren allebei zo blij als een kind dat we een echte beer in het wild hebben gezien. (En Calvin ook dat hij gelijk had. Je snapt natuurlijk wel dat ik dit de hele vakantie, nee correctie: de rest van mijn leven ga horen..)

Vervolgens de ongeveer 4 uur durende rit naar Tofino gestart. Ook langs deze route liggen verschillende natuurparken en uitkijkpunten om even te stoppen. Rond lunchtijd hebben we bij wijze van 'even de benen strekken' over rotsen geklauterd om kleine watervalletjes te bewonderen (oké, eerlijk is eerlijk, ik deed er 2x zo lang over. Canada heeft me wel iets losser gemaakt, maar ik blijf een watje en spring niet zomaar van rots naar rots).

Onderweg zijn we helaas nog wegwerkzaamheden tegengekomen, die zien we regelmatig hier. Het lijkt misschien gek om dat tijdens het toeristenseizoen te doen, tot je je bedenkt dat de wegen ongeveer 9 maanden per jaar besneeuwd zijn en ze dan dus niks kunnen doen. Meestal hebben we er weinig last van en is het wat langzamer rijden. Nu moesten we echter stoppen en bleken we (achteraf) wel een half uur daar stil te moeten staan. Ook dan is het weer zo makkelijk dat je heel je huis bij je hebt. E-reader en een chipje erbij en het wordt gewoon een gezellige pauze.

Aan het einde van de middag arriveren we bij Crystal Cove, onze campground bij Tofino. De omgeving is een van de mooiste die we hebben gehad; er zit zelfs een strandje bij! We maken een wandeling over het strand en genieten van de zonsondergang. We dineren met een zelfgemaakte hamburger (we houden het Noord Amerikaans) en liggen weer ouderwets vroeg in bed. Morgen moeten we om 9 uur in Tofino zijn voor een 2,5 uur durende bear watching tour! (Nog meer beren!)

1. John:
    19 september 2019
    Weer eer geweldig verhaal. Ben wel benieuwd naar die foto's waar de beer zalm vangt. Weer een mooie campground. Het kan niet op al die superlatieven. Geeft voor mij aan dat jullie top genieten. Hopelijk veel beren vandaag. Doei doei.
  2. Addie:
    20 september 2019