Dag 15: Bear watching tour Tofino

21 september 2019 - Tofino, Canada

Vanmorgen weer op tijd opgestaan, want als het goed is gaan we beren bekijken! Onze aardige buurman en -vrouw (uit Las Vegas komen rijden naar Canada) wensen ons veel succes en vragen ons een fotootje voor ze te maken. We gaan vol goede moed op pad. Voor we de boot op gaan bij Jamie's krijgen we eerst nog een zwemvest om en er wordt gewaarschuwd dat je je warm aan moet kleden. Dit blijkt geheel waar te zijn, de wind is af en toe ijzig koud, helemaal wanneer de boot vaart maakt. We zitten (of staan) met zo'n 40 man op de boot. Je kan binnen zitten, maar uiteraard kiest iedereen ervoor buiten op het dek positie in te nemen, speurend naar beren, bijzondere vogels of misschien zelfs wolven. We varen langs allemaal kleine, beboste eilandjes met stukjes strand, waar de dieren hun opwachting zouden kunnen maken. De tocht zelf is al erg mooi. Wanneer we ongeveer een uur onderweg zijn, geeft de tourguide aan dat er een eilandje verderop een beer is gespot, hier gaan we snel naartoe. Eenmaal daar aangekomen zien we een zwart stipje dat beweegt en steeds groter wordt: de beer! We kunnen nog snel wat foto's schieten, voor de beer besluit die boot toch niet zo leuk te vinden en weer het bos in te lopen. De tourguide legt uit dat het bijna tijd is voor de zalmtrek, waar alle beren op afkomen. Dit betekent dat de grotere, agressievere beren vanuit de bergen naar de rivieren komen. Jongere mannetjes en vrouwtjes met kindjes zijn hierdoor snel schrikachtig. (De oudere mannetjes eten jonkies op als ze ze tegenkomen, ik snap wel dat ze niet zo op hun gemak zijn..) Helaas komt de beer niet meer terug en zien we tijdens de 2.5 uur durende reis ook geen andere beren meer. De tourguides vinden dat deze ene beer eigenlijk niet echt telt, en geven aan dat we hierom onze boardingpas mogen houden en wanneer we willen, gratis, een nieuwe tour kunnen doen. Hier zit geen houdbaarheidsdatum op, dus ook over 20 jaar kunnen we hem nog gebruiken. Erg aardig, aangezien we officieel wel een beer hebben gezien! (En misschien meteen een goed excuus om nog een keertje terug te gaan naar Vancouver island?)

Al dat speuren maakt hongerig. Er is ons eerder door een local in Kamloops aangeraden om naar Tacofino te gaan. Het is een foodtruck met allerlei tacos en dergelijke, welke bekend is om zijn fish taco. We besluiten een fish taco te proberen, en een beef taco en burrito. De rij is vrij lang (op zich een goed teken), en het begint zachtjes te regenen. Gelukkig hebben we ons huis bij ons. We eten de tacos aan ons keukentafeltje op, ze smaken heerlijk.  Door het mindere weer, besluiten we een rustig middagje op de campsite te houden (lekker lezen dit keer) en s avonds uit eten te gaan. We eten bij the Shelter en drinken vooraf een cocktail en eten calamaris. Dit zijn niet alleen ringen, maar er zitten ook kleine hele octopussen tussen (die laat ik lekker aan Calvin over). We nemen zelfs nog een toetje (en met we, bedoel ik natuurlijk: ik), weer iets typisch Noord Amerikaans: warm apple pie. Met een goed gevulde buik kunnen we heerlijk slapen.

1. John:
    21 september 2019
    Jammer hoor dat jullie maar één beer hebben gezien.