Dag 4: Banff

9 september 2019 - Banff, Canada

Toch weer even moeite om uit bed te komen, de temperatuur wordt steeds wat lager hoe meer we naar het oosten rijden. Snel nog even een boodschapje doen (we gaan naar binnen voor yoghurt en sap, komen naar buiten met dat + 3 zakken chips en een doos muffins.. Ach, het is vakantie!). Vandaag rijden we een stuk naar het zuiden richting Radium hotsprings, om vanaf daar via Kootenay Park naar Banff NP te rijden. Bij Radium hotsprings de eerste stop gepland en even genoten van het uitzicht. We zitten al een stuk hoger, omdat we dichtbij de Rocky Mountains zijn.
Vanaf het moment dat we via een tunnel Kootenay inrijden, is het genieten van mooie uitzichten. Groene bomen, lange wegen, verschillende riviertjes en meertjes en telkens weer de Rocky Mountains op de achtergrond. Die zijn, zoals verwacht, rotsig. We hebben verschillende punten waar we even stoppen, waaronder uitzichtpunten, Numa Falls en de Paint potts. Dit zijn kleine plasjes water in rode klei, die het hele gebied een rode of okerkleur geven. Het schijnt dat de First Nations met deze klei gekleurde verf maakte. Tijdens de rit in Kootenay zien we herten en berggeiten. We zijn erg enthousiast dat we deze dieren zien.
We rijden door naar Banff (het stadje), waar ook onze campground is. Hier maken we nog een wandeling naar de Hoodoos (een soort stenen pilaren). Hier blijkt ons een nog veel groter dierenavontuur te wachten te staan. Wanneer we terug wandelen zien we een groep van zo'n 10 vrouwtjes elanden (elk, geen moose) rond de autoweg staan. Een suk of 20 foto's later dringt het door dat ze zowel op de weg staan, als het looppad waar we langs moeten om terug te gaan naar de campground. Wat nu? Een jogger komt toevallig ook aan en besluit met een grote boog, door het gras, om de dieren heen te lopen. We lopen hier maar achteraan (locals zullen het wel weten toch?), maar wanneer wij over het gras over willen steken, blijken er nog meer elanden te zijn, die ook aan die kant van de weg staan. Het resultaat: wij moeten tussen de elanden door om verder te kunnen. Er zit wel een paar meter tussen hoor en het zijn uiteraard geen gevaarlijke dieren (zeggen we steeds tegen elkaar). Maar wanneer er eentje begint te lopen, gaat mn hart toch even sneller kloppen.
Het feit dat ik deze blog plaats bewijst: we hebben het overleefd! En we zijn een avontuur rijker :)

1. Mama:
    9 september 2019
    πŸ˜‚, ik hoor je het verhaal van de elanden graag een keer live doen, zal best spannend geweest zijn (voor jullie) πŸ˜‚
  2. Addie:
    9 september 2019
    Op elke vakantie is er wel wat. De ene keer zijn het insecten en nu Elanden haha πŸ˜‚